Kollektion - Kvinnliga flygare
Den här härliga kollektionen är den fiktiva konstnären Douglas Flynns fantasifulla shout out till alla kvinnliga flygare genom tiderna. Till pionjärerna och till de som fram till idag bryter ny mark inom ett historiskt sett mansdominerat yrke. Hans underbara, fullmejkade kvinnliga stridspiloter må bara vara en dröm. Något som aldrig funnits. Men historien är ändå full med obesjugna kvinnliga flygpionjärer.
Till exempel var väldens första kvinna i luftenElisabeh Thible. Hon var passagerare i en varmluftballong i slutet av 1700-talet. Bara fyra år senare flög Jeanne Labrosse solo och senare blev hon den första kvinnan som hoppade fallskärm.
Bröderna Wright flygtur 1903 hade inte blivit av om det inte vore för Katherine Wright, en viktig del i teamet.
En annan tidig pionjär var Raymonde de Laroch som var den första kvinnan som tog flyglicens.
Efter första världskriget kunde allmänheten köpa gamla stridsplan på överskottslagret. De användes flitigt för ambulerande, flygande cirkusar och flygtävlingar. I dessa medverkade tidigt en och annan kvinna.
Under 1930-talet och 1940-talet fortsatte kvinnor att delta i flygindustrin, även om de fortfarande möttes av motstånd och få möjligheter jämfört med män.
En av de mest kända kvinnliga piloterna under denna tid var Amelia Earhart, en amerikansk flygare som blev den första kvinnan som flygande över Atlanten självständigt år 1932. Earhart blev också den första kvinnan att flyga över Stilla havet och var en av de mest kända och respekterade piloterna under denna tid.
Andra kvinnor som gjorde stora prestationer inom flygning under denna tid inkluderar Beryl Markham, den första kvinnan som flygande över Atlanten från väst till öst, och Ruth Elder, den första kvinnan som försökte flyga över Atlanten självständigt men som tvingades nödlanda efter en motorkrasch.
Trots att dessa kvinnor och andra kvinnliga piloter visade att kvinnor var kompetenta flygare, var det fortfarande svårt för kvinnor att få jobb som piloter under denna tid. Många flygbolag vägrade att anställa kvinnor som piloter, och det fanns få möjligheter för kvinnor att träna eller få flygcertifikat.
Under andra världskriget började kvinnor även att delta i krigsflygning. En av de mest kända kvinnliga piloterna under denna tid var Jacqueline "Jackie" Cochran, en amerikansk flygare som blev den första kvinnan att flyga över Atlanten såsom copilot år 1932 och den första kvinnan att flyga en jetfighter år 1953. Cochran var också den första kvinnan som vann den prestigefyllda Bendix-tävlingen år 1938 och var den högst rankade kvinnan inom United States Air Force under andra världskriget.
Även om kvinnor hade börjat få mer möjligheter att delta i flygindustrin under denna tid, var det fortfarande svårt för kvinnor att få jobb som piloter och de möttes ofta av motstånd och fördomsfullhet. Det var först efter andra världskriget, när kvinnor började få mer jämlika möjligheter och rättigheter, som kvinnor började få mer synlighet och möjligheter inom flygindustrin